Korpskurser
Denne side er kun relevant for kursusledere og stabe som afholder korpskurser hvor det er KFUM-spejderne som er den økonomiske forankring.
Korpskurserne er ULK, Gilwell og SPIR. Kursusledere af disse kurser udpeges af Styregruppen for Uddannelse eller arbejdsgrupper som er tovholder på det enkelte kursus.
Bookning af Houens Odde
For de kurser som afholder deres kursus på Houens Odde sørger SUD efter bedste evne for at lokalerne er booket på forhånd. Er du i tvivl om de nødvendige lokaler er booket så skriv til sud@kfumspejderne.dk
Har I brug for at lave særlige aftaler om andet en lokaler/bygninger så skal I selv lave aftale med Houens Odde ved at kontakte kontoret.
Reservationer er på plads jf. aftale mellem SUD og Houens Odde. Kursuslederen skal ikke gøre noget. DD er der booket frem til 2028.
Gilwellhytterne er reserveret til ULK i påske og uge 42 og til Gilwell i kr. himmelfarts weekenden, pinseweekenden samt den første weekend i november. Se datoer længere nede.
I tilfælde af at et kursus aflyses, skal information herom gives til Houens Odde hurtigst muligt, så man har mulighed for at tage andre bookinger ind. Denne opgave ligger hos SUD.
Ekstra bookinger
Vær opmærksom på at det udelukkende er gilwellhytterne vi har forhåndsbooket. Booking af ekstra lejrpladser, shelter mv. sker til Centerkontoret houensodde@houensodde.dk Husk at være specifik om hvad du skal bruge og book i god tid.
Booking af udstyr f.eks. mastesejl, lys til mastesejl, borde/bænke, telt, patruljekasser, aktivitetsudstyr, kano, kajakker mm. sker ved henvendelse til Centerkontoret houensodde@houensodde.dk
Booking skal ske i god tid og overvej inden du booker hvad du skal anvende det til og i hvilket omfang du har brug for det. Houens Odde har ikke ubegrænsede mængder og der kan være andre lejere som har brug for lign. udstyr i samme periode.
Patruljekasser, telte osv. lånes gratis på Houens Odde. Kasserne tjekkes med jævnlige mellemrum, men det er nødvendigt at kurset selv tjekker op på indhold og stumper inden brug.
Aftaler om brug af køkkenet i spisehuset: Den køkkenansvarlig bedes kontakte Rene Jensen, Chefkokken på Houens Odde: rene@houensodde.dk Her aftales muligheder for en gros indkøb, lån af udstyr og hvordan køkkenet afleveres rengjort.
Når kurset er slut
Beskrivelse af rengøringen og andre forventninger til lejere på Houens odde kan du se i “Beskrivelse af Gilwell” i andet dokument.
Husk at lave aftaler om tilbagelevering af lånte materialer.
Husk at aflevere nøglen som beskrevet i dokumentet “Beskrivelse af Gilwell”.
Interne aftaler omkring ULK-rummet og Gilwell-rummet
Ved afslutningen på kurset skal man rydde op, så det er overskueligt for de næste.
For ULK bør der laves liste over eventuelle tørkost madvarer til næste køkkenhold.
Good to know, når man lejer Gilwellhytterne?
Fif, tricks, ressourcer på stedet? Erfaringer fra tidligere kursusledere
Vær OBS på at kun A-nøglen kan åbne ULK-rummet, men udleveres ikke som standard når Gilwell lejes.
Mastesejlet kan stå på græsplænen bagved Skovlængden (gruset bag køkkenet larmer meget til instruktioner).
Hvis strømmen skal tages på centeret findes hovedtavle i prikken - tag ikke det store håndtag, det tager også strømmen på A-centeret - tag i stedet kontakterne på HPFI-relæet
Rolandsalen har plads til et helt kursus siddende i U-formation uden borde
Kort over Houens Odde (inkl. o-løb og lejrpladser)
Granes Høj (lejrplads 14) kan være vindblæst
Gilwell-engen (lejrplads 16) og lejrplads 15 kan være meget fugtige i regnvejr
Antal sovepladser: 68 stk fordelt på 24 værelser
Spejderlængen og skovlængen har hver: 5 stk 4-mands værelser (stuen), 2 stk. 2-mandsværelser og 2 stk. 1-mandsværelser (1. sal)
Nordhuset har 2 stk. 4-mandsværelser (stuen) og 4 stk. 2 mandsværelser (1. sal)
Bookingoversigt
Følgende bookinger på plads jf mail fra Susanne den 18. april 2023:
Gilwellkursus:
Kr. Himmelfartsferien:
2024: 8-12/5
2025: 28/5-1/6
2026: 13-17/5
2027: 5-9/5
2028: 24-28/5
Pinsen:
2024: 17-20/5
2025: 6-9/6
2026: 22-25/5
2027: 14-17/5
2028: 2-5/6
1. weekend i november:
2024: 1-3/1
2025: 31/10-2/11
2026: 6-8/11
2027: 5-7/11
2028: 3-5/11
ULK:
2025: 11-21/4 10-19/10
2026: 27/3-6/4 9-18/10
2027: 19-29/3 15-24/10
2028: 7-17/4 13-22/10
Økonomi
Da SUD/Korpset er den økonomiske forankring er det også os der beslutter hvad deltagerprisen skal være. Forhandlinger om lokaleleje sørger vi også for. Det betyder at du som kursusleder blot skal lave budget ud fra den deltagertakst som vi har givet jer. I denne har vi regnet lokaleleje, deltagerpris og evt. bevilliget underskud ind. Jeres budget og regnskab skal derfor gå i nul.
Afregning for lokaleleje håndteres af korpskontoret og Houens Odde. Her skal kursuslederen ikke gøre noget med mindre der er lavet aftaler som betyder ekstra udgifter.
Brug korpsets regnskabskabelon. Den finder du på kursushaandbogen.kfumspejderne.dk
Budget
Kursusleder udarbejder et budget der holder sig inden for rammerne. Budgettet skal godkendes af uddannelseslederen/SUD, gerne inden planlægningen begynder, men hvis man ser økonomi som en fælles opgave, kan det også ske efter første stabsmøde.
Regnskab
Efter endt kursus sendes kursusleder det samlede regnskab samt alle bilag til uddannelseslederen/SUD til endelig godkendelse. Hele regnskabet og bilag skal foreligge elektronisk. Herefter sendes det til korpskontoret til endelig udbetaling.
Brug af fællesdrev
På fællesdrev kan der oprettes mapper til kurserne. Det betyder at man slipper på at have kursusmateriale til at ligge på en privat konto og at der på fællesdrev er mere plads end på private kontoer.
Kursuslederen gøres til redaktør og kan selv tilføje og slette medlemmer til mapperne samt lave evt deltagermappe.
For at få oprettet en mappe til kurset, kontaktes uddannelseslederen/SUD.
Særlig for Gilwellkurser
Korpshistorisk udvalg har en fortegnelse over gilwelspejdere i vores korps. Det er en samling af både kursusbilleder og navne på gilwelspejderne fra hvert kursus.
Derfor har hver gilwellstab en opgave med, efter endt kursus, at sende kursusbillede, kursusnummer samt navne på de nye gilwellspejdere, til Korpshistorisk Udvalg så deres fortegnelser kan være opdaterede. Billede og nabvneliste senden til historisk@kfumspejderne.dk