Deltagere under pres

"Diamanter skabes under pres" - sådan er der mange der siger. Det er for sin vis rigtigt, men det forudsætter at presset af gennemtænkt. Hvis det bare var pres, var det let at lave diamant, for så er det bare en tung taske på og vandre uden søvn og mad. Det kræver ikke kursusleder, stab eller spejdercenter. 

Foto: Johny Kristensen

MEN: Diamant er meget mere end bare at presse folk. Og for mig har det i mange år været en dyd at presse og udfordre mine og andres grænser, for at opnå den størst mulige personlige udvikling. Og jeg mener, at det at lave Diamant handler om, at få dygtige spejdere til at se hvor dygtige de er. Vi skal opstille nogle rammer, hvor vi spiller spejderne gode. Det vil sige, at vi skal presse dem, men på sådan en måde, at de kommer ud på den anden side stærkere end da vi mødte dem.

Jeg har et motto jeg altid har forsøgt at give videre til mine kursister: "du kan dobbelt så meget som du selv tror du kan, og 3 gange så meget som din mor tror du kan."

Lasse Gissel

Mangeårig grænsetester


<-- Der kan også lyttes til denne Podcast, der kommer ind omkring hvad formålet skal være med pres for den
enkelte deltager. 

Vi presser ikke vores grænser ved at løbe med hovedet mod dem. Nej når vi nærmer os grænsen, så sætter vi farten ned. Stille og roligt, skridt for skridt, går vi mod grænsen. Når det er allersværest, så oplever vi, at vi som patrulje, hjælper og støtter hinanden og accepterer vores forskelligheder og forskellige grænser, og at vi sammen kan rykke dem, skridt for skridt.

Anbefalinger:

Disse anbefalinger, som kan bruges som guidelines ved planlægning af events og kurser under KFUM-Spejderne i Danmark, som eks. Diamant og Diamant Extrem. 


Fysisk pres

Lidt konkretiseret kan man sige, at der findes tre parametre at presse deltagerne fysisk på:

Et godt kursus der vil give spejderen mulighed for høj personlig udvikling, bør i løbet af kurset presse deltageren på alle tre niveauer, men ikke på samme tid. Vi kan kalde det “udfordringstrekanten”. Målet med diamant er ikke at knække deltagerne og nedbryde dem. Nej! Det er at vise dem, at de er dygtige og lade dem opleve en stor personlig udvikling. Derfor bør en aktivitet ikke tilstræbe at presse på alle tre faktorer samtidig. Tværtimod, vil du virkelig gerne lære, hvad det betyder at være presset på den ene eller to parametre, bør de(n) andre parametre ikke være udfordret.

Søvn

Mange af os har prøvet at lave "en døgner". Men man kan ikke lave en døgner 7 døgn i streg.

En klar forventning til et diamantkursus er, at man bør tilstræbe at få 6 timers søvn/hvile hvert døgn, og minimum 4 af dem sammenhængende. Husk at give tid før og efter søvn til at få redet seng og  pakket sammen efter. 

Dette muliggør, at dygtige kursister kan forblive dygtige. 4 timers sammenhængende hvile øger muligheden for at komme både til REM-søvnen og den dybe søvn.

I REM-søvnen sover vi let og genoplever dagens indtryk.

I den dybe søvn gendanner og fornyer kroppens celler sig, og særligt hjerneceller. Denne fornyelse er vigtig at have.

Man kan sagtens forestille sig på Diamant, at have en dag med 3 søvnmoduler af 2 timer og en anden dag have 6 eller endda 8 timer i ét søvnmodul. Så de 6 timer i døgnet og 4 timers sammenhængende er en forventning.

Et eksempel fra Forsvaret er at her stiller som krav, at deres chauffører får 6 timers sammenhængende hvile, for at kunne fungere som chauffører for andre soldater. 

Læs mere om søvn her:

Patienthåndbogen om søvn:

Søvn nedbryder giftstof i hjernen:

Det søvnen gør ved kroppen:

Hormoner, Neurotransmittere og søvn:

Energi-indtag

Man kan være presset på energi-indtag, men ikke undgå det i en hel uge. Nogle gange, ønsker en stab at give deltagerne præcis den mængde energi de behøver i løbet af et døgn, men sådan en beregning er meget svær at udføre og fyldt med fejlkilder og usikkerhed. Anbefalingen er, at sørge for at der er rigeligt energi-overskud generelt. Måske med (korte) perioder af energi-underskud.

Hvis I ønsker en aktivitet, hvor deltagerne skal indtage deres præcise energiforbrug på et døgn, bør deltagerne være med i beregningen heraf eller forklares de store usikkerheder det medfører.

F.eks. har soldater i deres feltrationer mere energi end en voksen mand kan nå at forbrænde, så han ved, at når han spiser hele portionen, har han fået nok energi. Hvis man ikke får nok mad, skal der gerne være en pædagogisk mening med det.

Overvej: Lærer man det samme ved at være sulten i 10 timer som at være sulten i 30 timer?

Væske

Man kan næsten ikke sige energi uden at snakke om væske. En klar anbefaling må være, aldrig bevidst at udfordre deltagerne på at mangle væske. Deltagerne kan godt klare nogle timer uden vand eller bruge Lifestraw et døgn eller flere. Men dehydrering er farligt og skal undgås.

Når det er sagt, så kan kroppen ikke optage mere end 1 L væske i timen (eller 250 mL pr. kvarter). Mere væske end dette vil svedes ud. Så det giver ikke mening at drikke 1½ L vand fordi man er dehydreret. Så skal man i stedet drikke det over en længere periode.

Det er ikke korrekt at sige, at man skal have 2 L væske om dagen. Væskebehovet svinger fra person til person og afhænger af kostvaner, fysisk aktivitet, varmen og luftfugtigheden. Der findes ingen videnskabelig opbakning for, hvor meget væske man skal indtage i døgnet, så det handler om at mærke efter. 

Læs mere om væskeindtag her:

Patienthåndbogen: Væskeindtag i udholdenhedsidræt  

Note: Til et spejderkursus kan indtag af elektrolytter være overflødeligt. Et ungt menneske med en velfungerende nyre der ikke drikker uanede store mængder væske, bør ikke have et problem med at holde saltbalancen i kroppen, så længe man spiser fornuftigt. Så du behøver ikke drikke saltvand en varm sommerdag. På den anden siden, kan lidt salt eller sukker i din væske øge optaget af det første glas du drikker, hvis du ikke har fået væske i en længere periode. 

Fysisk aktivitet

Hvordan laver man aktiviteter der rummer alle? Vi er meget forskellige på vores fysiske niveau. Hvis kurset starter med 100 km vandring  vil vandringsmanden måske blive presset, men resten falder fra. Derfor er det vigtigt som stab, at differentiere aktiviteter, således at alle deltagere presses på forskellig vis. Her kan det være brugbart til tider at differentiere i programmet, transportformer eller holde workshops for at acceptere og anerkende, at vi er forskellige. Særligt i hvad vi kan præstere fysisk.

Psykisk pres

Det psykiske pres er ikke en del af "udfordringstrekanten". Men ligesom det er let at forstå, at vi er meget forskellige ift. det fysiske pres, er vi også meget forskellige ift. hvad der presser os psykisk. Nogle kan lide at røre ved slanger og andre frygter det. Det kan være svært at tilrettelægge aktiviteter der skal presse psykisk, men hvis dette gøres, er det vigtigt at have fokus på, at vi udfordre os i fællesskab frem hvor hver for sig. Man kan godt lave grænseoverskridende ting, såfremt man oplever en stab der anerkender, at nogles grænser nås før andres. En modig stab går med som et godt eksempel, og viser, at aktiviteten også presser dem (hvis nogle i staben er presset over den valgte aktivitet. Det kunne eks. være at røre krybdyr, stikke med kanyler, spise larver/insekter og meget andet).

Podcast

Spejderliv har besøgt Diamant Extrem på Saltruplejren i efteråret 2023. Episoden giver et godt indblik i hvad kurset går ud på, og hvad deltagerne får med hjem.